Analisis Program Indonesia Pintar dalam Mengurangi Putus Sekolah di Kabupaten Bandung
Abstract
This research is to conduct an analysis of the Smart Indonesia Program (PIP) in reducing school dropouts in Bandung Regency. Using secondary data analysis through observations and literature studies with the focus of this research directed at analyzing program criteria, namely; Effectiveness, Efficiency, Adequacy, Equity, Responsiveness, and Accuracy. The results showed that in terms of effectiveness it was effective in reducing the dropout rate. In terms of efficiency, there are still students who should receive PIP that have not been touched by the program. In terms of adequacy, it is effective in reducing the dropout rate. In terms of equitable distribution, the program has not been evenly distributed. In terms of responsiveness, the lack of socialization and information obtained by the community and educational institutions is not optimal. In terms of accuracy, the distribution and supervision of the use of program funds have not been precise.
References
Abdalah, Midan. (2021). Hampir 3 anak putus sekolah dan menikah dini di kabupaten bandung setiap hari. Ayo Bandung.com. Diakses dari https://www.ayobandung.com
Agusman, Y. (2019). Implementasi Program Indonesia Pintar di Sekolah Dasar Negeri 1 Kolakaasi Kabupaten Kolaka. Public Inspiration: Jurnal Administrasi Publik, 4(2), 105-113. doi:10.22225/pi.4.2.2019.105-113
BPS Kabupaten Bandung. (2022). Angka Partisipasi Murni (APM) 2019-2021. Bandung: BPS Kabupaten Bandung.
Dahlia & Jamaludin. (2019). Jurnal Edu Civic. Media Publikasi Ilmiah Prodi PPKn, 5(01), 21–29.
Dimmera, B. G., & Purnasari, P. D. P. (2020). Permasalahan Dan Solusi Program Indonesia Pintar Dalam Mewujudkan Pemerataan Pendidikan Di Kabupaten Bengkayang. Sebatik, 24(2), 307–314. https://doi.org/10.46984/sebatik.v24i2.1137
Dinas Pendidikan Provinsi Jawa Barat. (2022). Gambaran Umum Data Potensi Peserta Didik Kabupaten Bandung. dapodik.disdik.jabarprov.go.id.
Dunn, W. N. (2013). Pengantar Analisis Kebijakan Publik (5th ed.). Yogyakarta: Gajah Mada Universitas Press.
Edrial, Putrama, R., & Sujastiawan, A. (2022). Evaluasi Kebijakan Program Indonesia Pintar (PIP) Di SMA Negeri 1 Utan Tahun 2019-2020. Jurnal Kapita Selekta Administrasi Publik, 3(1), 109-116. Retrieved from https://e-journallppmunsa.ac.id/index.php/ksap/article/view/905/878
Hadiana, Ruli. (2022). 28 Sekolah baru akan di bangun di bandung. Kompas tv. Diakses dari https://www.kompas.tv
Karningsih, K. (2021). Implementasi Program Indonesia Pintar Di Era Pandemi Covid-19. Public Service and Governance Journal, 2(02), 41. https://doi.org/10.56444/psgj.v2i02.2276
Kemdikbud. (2022, Desember 15). Nominasi Propinsi. Retrieved from pip.kemdikbud.go.id: https://pip.kemdikbud.go.id/nominasi
Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. (2015, Mei 12). Program Indonesia Pintar. Retrieved from /peraturan.bpk.go.id: https://peraturan.bpk.go.id/Home/Details/138487/permendikbud-no-12-tahun-2015
Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset dan Teknologi. (2022, Desember 15). Data Peserta Didik. Retrieved from dapo.kemdikbud.go.id: https://dapo.kemdikbud.go.id/pd/1/020000
Kharisma, Atta. (2022). Strategi kabupaten bandung untuk naikkan indeks pembangunan manusia. Detik,com. Diakses dari https://www.detik.com
Maulana Yudha. (2021). Kabupaten di jabar yang disorot pusat soal kemiskinan ekstrem. Detik.com. Diakses dari https://news.detik.com
Nashear, Dila. (2022). Bupati sebut kabupaten bandung masih kekurangan sekolah tingkat smp dan sma. Inimahsumedang.com. Diakses dari https://inisumedang.com
Nurokhmah. (2021). Program Indonesia Pintar ( PIP ): Implementasi Kebijakan Kesejahteraan dalam Upaya Meningkatkan Angka Partisipasi Pendidikan. 2(1), 37–48.
Rohaeni, N. E., & Saryono, O. (2018). Implementasi Kebijakan Program Indonesia Pintar (PIP) Melalui Kartu Indonesia Pintar (KIP) dalam Upaya Pemerataan Pendidikan. Indonesian Journal of Education Management & Administration Review, 2(1), 193-204.
Sanusi. (2011). Metodologi Penelitian Bisnis. Jakarta : Salemba Empat.
Sari & Ahmad. (2020). Evaluasi Program Indonesia Pintar di Masrasah Ibtidaiyah Swasta Keamatan Blimbing Kota Malang dengan Model CIPPO. Jurnal Evaluasi Pembelajaran, 2(1)
Sholikhah. (2018). Pemanfaatan Dana Program Indonesia Pintar (PIP) oleh Siswa SMPN 2 Gerangsari Kabupaten Gunungkidul. Foundasia, 9(1).
Uriyalita, F., Syahrodi, J., & Sumanta. (2020). Evaluasi Program Indonesia Pintar (PIP) Telaah Tentang Aksesibilitas, Pencegahan Dan Penanggulangan Anak Putus Sekolah Di Wilayah Urban Fringe Harjamukti, Cirebon. EDUM Journal, 3(2), 179-199. doi:10.31943/edumjournal.v3i2.69
Yosevina, Murwaningsih & Ninghardjanti. (2022). Evektifitas Pemanfaatan Kartu Indonesia Pintar di SMK Negeri Se Kota Surakarta. Jurnal Informasi dan Komunikasi Administrasi Perkantoran, 6(3).
Yusup, W. B., Ismanto, B., & Wasitohadi. (2019). Evaluasi Program Indonesia Pintar dalam Peningkatan Akses Pendidikan di Sekolah Menengah Pertama. Kelola: Jurnal Manajemen Pendidikan, 6(1), 44-53. doi:10.24246/j.jk.2019.v6.i1.p44-53
Copyright (c) 2023 Randi Purnama, Izzatusholekha Izzatusholekha
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.