Pelayanan Pas Kecil Bagi Nelayan di Wilayah Kerja Kantor Unit Penyelenggara Pelabuhan Kelas III Sadai
Abstract
Inspection and small-value passport issuance services are activities carried out to assist fishermen in the issuance of certificates of nationality of vessels. This article is written to understand the improvement of the work area surveying service of UPP Level 3 bureau in Sadai and the issuance of Pas Kecil for fishermen. The research methodology used is qualitative and based on a case study design. Qualitative is used to analyze how well the UPP Sadai office measures and issues the certificate. The data obtained are presented in the form of primary data and secondary data. Primary data was obtained through interviews with informants using targeted sampling techniques, while secondary data was obtained from the document of UPP Sadai office. The results of this work showed that the quality of public services of UPP Sadai Sadai office was good in terms of tangibility, reliability, responsiveness, safety and empathy. However, this institution still faces challenges in increasing the number of fishers managing the documents, such as low public awareness of the importance of the document because there is no need to travel long distances to catch fish.
References
Along, A. (2020). Kualitas layanan administrasi akademik di Politeknik Negeri Pontianak. Jurnal Ilmiah Administrasi Publik (JIAP), 6(1), 94–99.
Bakker, T. L. (1999). Doing social research (Third Edit). McGraw-Hill.
Datamora, S., & Malau, H. (2019). Penyelenggaraan mal pelayanan publik untuk masyarakat di kota padang. Jurnal Mahasiwa Ilmu Administrasi Publik (JMIAP) Jurusan Ilmu Administrasi Negara Fakultas Ilmu Sosial Universitas Negeri Padang, 1(4), 136–142. https://doi.org/10.24036/jmiap.v1i4.68
Fasa, A. W. H., & Sani, S. Y. (2016). Sistem manajemen anti-penyuapan ISO 37001 : 2016 dan pencegahan praktik korupsi di sektor pelayanan publik. INTEGRITAS: Jurnal Antikorupsi, 6(2), 187–208. https://doi.org/10.32697/integritas.v6i2.684
Kurniasih, L. W., & Widowati, N. (2016). Pelayanan publik dalam menciptakan pelayanan prima di dinas kependudukan dan pencatatan sipil kabupaten pemalang. Journal of Public Policy and Management Review, 5(2), 294–305.
Mahsyar, A. (2011). Masalah pelayanan publik di Indonesia dalam perspektif administrasi publik. Otoritas: Jurnal Ilmu Pemerintahan, I(2), 81–90.
Nuriyanto. (2014). Penyelenggaraan pelayanan publik di Indonesia, sudahkah berlandaskan konsep “welfare state”? Jurnal Konstitusi, 11(3), 428–453.
Panjaitan, E., Dewi, R., & Angelia, N. (2019). Peranan pemerintah desa dalam meningkatkan kualitas pelayanan administrasi kepada masyarakat. PERSPEKTIF, 8(1), 32–38.
Parasuraman, A. P., Zeithaml, V. A., & Berry, L. L. (1988). SERVQUAL: A multiple-item scale for measuring consumer perceptions of service quality. Journal of Retailing, 64(1), 12–40.
Peraturan Menteri Perhubungan Republik Indonesia nomor PM 39 tahun 2017. (2017). Peraturan Menteri Perhubungan Republik Indonesia nomor PM 39 tahun 2017 tentang pendaftaran dan kebangsaan kapal. https://peraturan.bpk.go.id/Home/Details/102967/permenhub-no-39-tahun-2017
Peraturan Menteri Perhubungan Republik Indonesia nomor 45 tahun 2021. (2021). Peraturan Menteri Perhubungan Republik Indonesia nomor PM 45 tahun 2021 tentang pengukuran kapal. https://peraturan.go.id/files/bn689-2021.pdf
Ristiani, I. Y. (2020). Manajemen Pelayanan Publik Pada Mall Pelayanan Publik di Kabupaten Sumedang Provinsi Jawa Barat. Jurnal Ilmiah Manajemen, 11(2), 165–178.
Rukayat, Y. (2017). Kualitas pelayanan publik bidang administrasi kependudukan di kecamatan pasirjambu. Jurnal Ilmiah Magister Ilmu Administrasi (JIMIA), 11(2), 56–65.
Sari, J. A., Ismowati, M., Sukmawati, N., & Arma, N. A. (2022). Pengawasan pelayanan publik oleh Ombudsman RI Perwakilan Sumatera Barat. PUBLIKAUMA: Jurnal Ilmu Administrasi Publik UMA, 10(2), 127–136. https://doi.org/10.31289/publika.v10i2.7886
Sedarmayanti. (2013). Reformasi administrasi publik, reformasi birokrasi, dan kepemimpinan masa depan. Refika Aditama.
Semil, N. (2018). Pelayanan prima instansi pemerintah: kajian kritis pada sistem pelayanan publik di Indonesia. Prenada Media.
Undang-undang Republik Indonesia Nomor 25 Tahun 2009. (2009). Undang-undang Republik Indonesia Nomor 25 Tahun 2009 tentang pelayanan publik. https://peraturan.bpk.go.id/Home/Details/38748/uu-no-25-tahun-2009.
Copyright (c) 2024 Jurnal Manajemen dan Ilmu Administrasi Publik (JMIAP)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.