Strategi Pemanfaatan Media Sosial dan Influencer oleh Dinas Pariwisata Provinsi Sumatera Barat dalam Mempromosikan Pariwisata di Sumatera Barat

  • Irvan Wariski Universitas Negeri padang
  • Jumiati Jumiati Universitas Negeri Padang
Keywords: Tourism Department Strategy, Tourism Promotion, Social Media, Influencers

Abstract

This research was conducted with the aim of evaluating the use of social media and the role of influencers by the Tourism Office of West Sumatra Province in an effort to increase tourism promotion in West Sumatra. The research method applied is a case study approach in the context of qualitative research. To identify weaknesses and opportunities in the tourism promotion strategy implemented by the West Sumatra Tourism Office, as well as to evaluate potential deficiencies and threats that may arise in the future, SWOT analysis is used as a research tool. The research data was obtained through in-depth interviews with the staff of the Tourism Office as well as a number of tourism influencers involved in promoting tourism destinations in West Sumatra. The results of the study show that the Tourism Office of West Sumatra Province has implemented a strategy that focuses on utilizing social media and collaboration with influencers in an effort to promote tourism. In its implementation, the Tourism Office uses a collaborative approach with tourism influencers, where they involve them in content development, visits to tourist destinations, and promotional events. Apart from that, they also pay attention to performance measurement through data analysis from social media platforms and feedback from tourists. However, the implementation of tourism promotion faces several challenges such as intense competition in tourist destinations, lack of supervision of influencer content and travel media accounts and changes in social media algorithms.

References

Atiko, Gita dkk. Tt. Analisis Strategi Promosi Pariwisata Melalui Media Sosial Oleh Kementerian Pariwisata RI. Prodi Ilmu Komunikasi, Fakultas Komunikasi dan Bisnis, Universitas Telkom.

Aditia, Suci Aulia. (2019). Strategi Komunikasi Pemasaran Dinas Pariwisata, Pemuda dan Olahraga Kota Bukittinggi dalam Meningkatkan Jumlah Kunjungan Wisatawan (Skripsi Sarjana Ilmu Komunikasi). Universitas Sumatera Utara.

Agusra, Dodi. dkk. (2019). Strategi promosi untuk meningkatkan kunjungan wisatawan pada agrowisata tenayan raya pekanbaru provinsi riau. Jurnal Akutansi dan Keuangan, 16 (1).

Albari, N. I. (2022). Strategi promosi pariwisata di Sumatera Barat. https://jurnalpost.com/strategi-promosi-pariwisata-di-sumatra-barat/37966/

Arliman, L. (2018). Peran Investasi dalam Kebijakan Pembangunan Ekonomi Bidang Pariwisata di Provinsi Sumatera Barat. Kanun Jurnal Ilmu Hukum, 20(2), 273–294.

Bahiyah, C., Riyanto, W. H., & Sudarti, S. (2018). Strategi Pengembangan Potensi Pariwisata di Pantai Duta Kabupaten Probolinggo. Jurnal Ilmu Ekonomi, 2(1), 95–103.

Chakti, A. G. (2019). The Book Of Digital Marketing. Makasar: Celebes Media Perkasa. Pamungkas, B. A., dan Siti Z. (2016). Pengaruh Promosi Di Media Sosial Dan Word Of Mouth Terhadap Keputusan Pembelian (Studi Kasus Pada Kedai Bontacos Jombang). Jurnal Komunikasi, x(2), 145.

Chaniago, S. A. (2014). Perumusan manajemen strategi pemberdayaan zakat. Jurnal Hukum Islam, 12(1).

Ferniza, H. (2017). Antara Potensi dan Kendala Dalam Pengembangan Pariwisata di Sumatera Barat. Jurnal Pembangunan Wilayah Dan Kota, 13(1), 56–66.

Handika, M. R., Agus F. M., dan Gede S. D. (2018). Strategi Pemasaran Bisnis Kuliner Menggunakan Influencer Melalui Media Sosial Instagram. Jurnal Manajemen dan Bisnis, 15(2), 192.

Hanifah, K. P., Sumartias, S., & Dewi, R. (2022). Pemanfaatan Media Sosial Disparbud dalam Promosi Destinasi Wisata Kabupaten Majalengka. Jurnal Komunikasi Nusantara, 4(1), 33–44.

Hidayatullah, F., Farid, M., & Afifah, N. N. (2022). Pemanfaatan Influencer Sebagai Media Promosi Pariwisata Sulawesi Selatan Pada Akun Instagram@ Visitsulsel. Id. Avant Garde, 10(2), 272–284.

Meitaliza, Yeli. (2018). Strategi komunikasi dinas kebudayaan dan pariwisata kabupaten kuantan singingi dalam mengembangkan brand destination pacu jalur. JOM FISIP, vol. 5: Edisi II Juli.

Nugroho, Ryan., Edwin Japarianto (2013). Pengaruh people, physical evidence, product, promotion, price dan place terhadap tingkat kunjungan di kafe coffee cozies surabaya. Jurnal Manajemen Pemasaran Petra, 1 (2), 1-9.

Pitanatri, P. D. S. (2020). Sejarah perkembangan pariwisata dan definisi pariwisata.

Prastiyanti, D. P., & Yulianto, Y. (2019). Media Promosi Pada Dinas Pariwisata Daerah Istimewa Yogyakarta Dalam Meningkatkan Kunjungan Wisatawan. Journal of Indonesian Tourism, Hospitality and Recreation, 2(2, 174–184.

Prastinto, E., Farhan J., dan Dini S. (2019). Web Series Marketing Communication Trough Digital Traveloka. Jurnal Ilmu Komunikasi, 8, 16-17.

Primadany, S. R. (2013). Analisis strategi pengembangan pariwisata daerah (studi pada dinas kebudayaan dan pariwisata daerah kabupaten nganjuk). Brawijaya University.

Ratnasari, Yusniar D. (2016). Strategi Komunikasi Pemasaran Dinas Pariwisata dan Kebudayaan Kabupaten Jepara Dalam Meningkatkan Jumlah Pengunjung Pantai Tirta Samudra. (Skripsi Sarjana Ilmu Komunikasi) Universitas Diponegoro.

Saifuddin, M. (2013). Pengaruh Jenis Endorser dan Brand Name terhadap Sikap Atas Iklan, Sikap Atas Merk dan Niat Pembelian pada Produk High dan Low Involvement. Jurnal Ekonomi dan Bisnis Airlangga (JEBA), 23(3)

Septyana, V. (2019). Strategi Komunikasi Pemasaran Terpadu Wisata Bahari Untuk Membentuk Citra Indonesia Sebagai Poros Maritim Dunia. Jurnal Ilmiah Ilmu Komunikasi, 23(2), 153–180.

Wijaya, Aditya. (2019). Strategi Komunikasi Pemasaran Dalam Pengembangan Pariwisata Oleh Dinas Pariwisata Pemuda dan Olahraga Kabupaten Tanah Datar Provinsi Sumatra Barat. (Skripsi Sarjana Ilmu Komunikasi). Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim.

Wulanningsih, Indah Sari. (2017). Strategi Komunikasi Pemasaran Dinas Pariwisata Provinsi Riau Dalam Meningkatkan Wisata Melalui Ajang Bujang Dara. (Skripsi Sarjana Ilmu Komunikasi). Universitas Telkom.

Undang-Undang Republik Indonesia No 10 Tahun 2009 tentang Kepariwisataan dilanjutkan dengan Peraturan Gubernur Sumatera Barat No 49 Tahun 2020 tentang uraian tugas pokok dan fungsi Dinas Pariwisata Sumatera Barat

Presiden Republik Indonesia. (2016). Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 19 Tahun 2016 Tentang Perubahan Atas Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 11 Tahun 2008 Tentang Informasi Dan Transaksi Elektronik. Jakarta: Presiden Republik Indonesia

Published
2023-11-10
How to Cite
Wariski, I., & Jumiati, J. (2023). Strategi Pemanfaatan Media Sosial dan Influencer oleh Dinas Pariwisata Provinsi Sumatera Barat dalam Mempromosikan Pariwisata di Sumatera Barat. Jurnal Manajemen Dan Ilmu Administrasi Publik (JMIAP), 5(3), 353-323. https://doi.org/10.24036/jmiap.v5i3.844

Most read articles by the same author(s)

Obs.: This plugin requires at least one statistics/report plugin to be enabled. If your statistics plugins provide more than one metric then please also select a main metric on the admin's site settings page and/or on the journal manager's settings pages.